1. Kongres Edukacji Architektonicznej w Tucznie

15-10-2018

fot. Karol Samborski

fot. Karol Samborski

fot. Karol Samborski

W dniach 10-13 października odbył się 1. Kongres Edukacji Architektonicznej zorganizowany przez Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki oraz Stowarzyszenie Architektów Polskich pod honorowym patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof.  Piotra Glińskiego. Partnerem wydarzenia było Narodowe Centrum Kultury. Kongres był pierwszym ogólnopolskim spotkaniem przedstawicieli instytucji kultury, organizacji, redaktorów czasopism, studentów i wykładowców architektury, których działalność dotyczy szeroko pojętej edukacji architektonicznej.

Celem wydarzenia było stworzenie przestrzeni do dialogu i wymiany doświadczeń dla jednostek działających na terenie całego kraju, zajmujących się szerzeniem i popularyzacją wiedzy o architekturze i urbanistyce. W ramach Kongresu odbyły się trzy panele dyskusyjne: „Edukacja w działaniu”, „Popularyzacji edukacji” oraz „Instytucja edukuje”, w których wzięli udział przedstawiciele m.in. Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Muzeum Architektury we Wrocławiu, Instytutu Dizajnu w Kielcach, Narodowego Instytutu Dziedzictwa, Izby Architektów, Westivalu Sztuka Architektury oraz programu „Księga Przestrzeni” i pisma „Autoportret”.

Podczas spotkań panelowych na przykładzie konkretnych działań edukacyjnych i różnorodnych form rozpowszechniania wiedzy omówiono m. in. problemy, z którymi spotykają się realizatorzy projektów, i sposoby ich rozwiązywania. Przedstawiono także wyniki najnowszego badania Narodowego Centrum Kultury dotyczącego społecznego postrzegania przestrzeni publicznej i architektury w Polsce.

W trakcie Kongresu odbyły się również warsztaty, podczas których temat architektury został przedstawiony z punktu widzenia różnych użytkowników i ich specyficznych potrzeb. Uczestnicy warsztatów zapoznali się z elementami design thinking oraz z przeszkodami, z jakimi spotykają się osoby z niepełnosprawnościami w przestrzeni.

Dzięki 1. Kongresowi Edukacji Architektonicznej zebrano obraz aktualnego stanu edukacji architektonicznej w Polsce. Wyniki Kongresu stanowią punkt wyjścia do dalszego doskonalenia form edukacji i uzupełnienia sieci działających na tym polu podmiotów i organizacji.



powrót