55. Międzynarodowa Wystawa Sztuki w Wenecji

31-05-2013

Uroczysta inauguracja Pawilonu Polskiego na 55. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji odbyła się 30 maja br. W otwarciu wystawy Konrada Smoleńskiego „Everything Was Forever, Until It Was No More” udział wzięli: Małżonka Prezydenta RP Anna Komorowska oraz Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdan Zdrojewski.

Uroczysta inauguracja Pawilonu Polskiego na 55. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji
Uroczysta inauguracja Pawilonu Polskiego na 55. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji. fot.: Piotr Molęcki/Kancelaria Prezydenta RP

Uroczysta inauguracja Pawilonu Polskiego na 55. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji
Małżonka Prezydenta RP Anna Komorowska, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdan Zdrojewski oraz kuratorzy tegorocznej wystawy w Pawilonie Polonia - Agnieszka Pindera i Daniel Muzyczuk. fot.: Piotr Molęcki/Kancelaria Prezydenta RP

Uroczysta inauguracja Pawilonu Polskiego na 55. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji
Uroczysta inauguracja Pawilonu Polskiego na 55. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji. fot.: Piotr Molęcki/Kancelaria Prezydenta RP

Tytuł wystawy został zapożyczony z tytułu książki Alexeia Yurchaka: Everything Was Forever, Until It Was No More. The Last Soviet Generation (Princeton University Press, 2005). Monumentalna instalacja Konrada Smoleńskiego będzie - na podobieństwo symfonii -powtarzać regularnie utwór rozpisany na tradycyjne spiżowe dzwony, szerokopasmowe głośniki i inne rezonujące obiekty ulokowane w przestrzeni Pawilonu Polskiego.

Wystawie towarzyszy publikacja z tekstami Craiga Dworkina, Alexandry Hui, Andrieja Smirnowa, a także Daniela Muzyczuka i Agnieszki Pindery, którzy w swoich poprzednich projektach, realizowanych zarówno wspólnie, jak i indywidualnie, podejmowali się już komentowania zagadnień z obszaru historii nauki i dźwięku. Interdyscyplinarną książkę uzupełniają rozmowy z fizykiem Julianem Barbourem, filozofem Simonem Critchleyem, legendą muzyki elektroakustycznej Eugeniuszem Rudnikiem i kuratorem Thibaut de Ruyterem.

Konrad Smoleński – absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (2002). Prezentował swoje prace w ramach wystaw indywidualnych m.in. w Gáleria Platán, Budapeszt, 2006; Galeria Stereo, Poznań, 2009; Galeria Leto, Warszawa, 2009 i 2012; Pinchuk Art Center, Kijów, 2012; Muzeum Fryderyka Chopina, Warszawa, 2012. Brał udział w szeregu wystaw zbiorowych takich jak m.in.: Brzuch, Galeria Słodownia, Stary Browar, Poznań, 2008; Nie wiedzą dlaczego, ale robią to, Waterside Contemporary, Londyn, 2011; Freedom of Sound, Ludwig Museum, Budapeszt, 2012; HULS, Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 2012; Skontrum Ewolucje, Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni, Warszawa, 2012; Happines Is a Worm Gun, Rizzordi Gallery, Petersburg, 2012; Coming Soon, Temporary Gallery, Kolonia, 2012; Twisted Entities, Museum Morsbroich, Leverkusen, 2013. Jako BNNT brał udział m.in w Was ist ist...!!, Manifesta 9, Genk, Belgia, 2012; Intense Proximity, La Triennale, Palais de Tokyo, Paryż, 2012; Second Chance, Offen auf AEG, Norymberga, 2012.

Należy do poznańskiej grupy artystycznej Penerstwo. Współtworzył lub współtworzy zespoły muzyczne: Mama, Kristen, KOT, Sixa, BNNT. W 2011 roku przebywał na rezydencji artystycznej w 18th Street Arts Center, Santa Monica, Los Angeles. Stypendysta MKiDN (2000). Laureat Nagrody Fundacji Deutsche Bank – Spojrzenia (2011). Mieszka i pracuje w Warszawie i Bernie.

Udział Polski w 55. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji finansuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.  Organizatorem wystawy w Pawilonie Polskim jest Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki. Komisarz Pawilonu Polskiego - Hanna Wróblewska. Kuratorzy: Daniel Muzyczuk i Agnieszka Pindera.

Oficjalna strona Pawilonu Polskiego: www.labiennale.art.pl



powrót